PODSTAWOWE ZASADY PRZYGOTOWANIA PRACY
OBSZAR ROBOCZY STRONY
Najważniejszą czynnością na początku pracy nad projektem jest prawidłowe ustawienie strony roboczej, czyli obszaru na którym powstanie projekt. W programach do grafiki wektorowej (Illustrator, Corel) ustaw stronę netto (wymiary po docięciu) - np. ulotka 105x148mm i dodaj do niej obszar spadu.
Uwaga: Nie podejmujemy się kadrowania plików PDF, które nie mają prawidłowo ustawionego pola kadrowania oraz PDF gdzie awers i rewers projektu ułożone są obok siebie na tej samej stronie.
SPADY
Tło, zdjęcia i tym podobne elementy dochodzące do krawędzi projektu muszą zostać wypuszczone poza krawędź o 2mm z każdej strony do obszaru brutto. Np. dla ulotki 105x148mm będzie to 109x152mm.
Projekt bez prawidłowych spadów zostanie odesłany do poprawki gdyż nie jest możliwe docięcie użytku, tak aby nie były widoczne białe, niezadrukowane krawędzie.
Włącz podgląd pola spadu podczas pracy aby kontrolować prawidłowe przygotowanie projektu. Corel: Illustrator: lub wcisnij CTRL+: Uwaga – Niektóre produkty np. katalogi, broszury, segregatory itp. wymagają większych spadów lub nie wymagają ich wcale np. koperty, druk wielkoformatowy. Więcej informacji w makietach konkretnych produktów.
BEZPIECZNE MARGINESY
Wszystkie teksty, logo oraz inne istotne elementy w pobliżu krawędzi muszą być od niej odsunięte o 3mm. Zachowaj bezpieczne marginesy aby uniknąć przycięcia tekstu i zadbać o estetykę projektu.
Korzystanie z prowadnic ułatwia pracę; należy jednak pamiętać aby prowadnice, linie cięcia oraz makiety umieszczać na warstwach zablokowanych do druku lub usunąć przed zapisem.
PRZESTRZEŃ KOLORÓW
Każdy projekt przeznaczony do druku należy utworzyć w trybie kolorów CMYK. Jeśli mimo to w projekcie zastosowano kolory RGB, PANTONE lub inne – zostaną one konwertowane do przestrzeni CMYK automatycznie po czym mogą znacznie różnić się od zadanych pierwotnie, za co drukarnia nie bierze odpowiedzialności. Aby zachować pełną kontrolę nad wyglądem projektu samodzielnie zamień RGB na CMYK.
Projekt nie powinien zawierać osadzonych profili kolorów. Drukujemy przy użyciu profilu Fogra 39. W optymalnym dobraniu kolorów pomogą wzorniki kolorów dla druku offsetowego i cyfrowego.
ROZDZIELCZOŚĆ ZDJĘĆ
Obrazy użyte w projekcie przeznaczonym do druku powinny mieć rozdzielczość 300 dpi.
ZMIANA TEKSTÓW NA KRZYWE
Częstym powodem odrzucenia projektu są brakujące fonty w plikach otwartych. Aby wygląd tekstów pozostał zgodny z zamierzeniem grafika należy przekształcić je w krzywe. Zaznacz wszystkie teksty występujące w dokumencie, a następnie:
Corel: Rozmieść > przekształć w krzywe lub wciśnij CTRL+Q
Illustrator: Tekst > zamień na krzywe lub wciśnij SHITF+CTRL+O
Photoshop: Warstwa > rasteryzuj > warstwa tekstowa lub wciśnij SHIFT+CTRL+E aby spłaszczyć cały obraz.
W przypadku prac zapisanych w formacie PDF z dużą ilością tekstów np. katalogi należy korzystać ze standardowych krojów pism i prawidłowo osadzić fonty w pliku.
ZMIANA TEKSTÓW NA BLACK
Równie częstym problemem dotyczącym tekstów jest kolor czarny. Zdarza się, że podczas kopiowania tekstu z edytora np. Word wkleja się on w kolorystyce RGB. Pamiętaj aby zawsze zmienić tryb na CMYK i odpowiednio dobrać składowe. Przy dużej ilości tekstu zastosuj K=100%, czyli C 0/M 0/Y 0/K 100.
NADRUKOWANIA (Overprint)
Wszystkie nadrukowania - oprócz zadanych dla koloru czarnego - są automatycznie usuwane. Nie stosuj opcji Overprint, a unikniesz niespodzianek.
DOBRE PRAKTYKI
Gdy w projekcie znajduje się duża ilość ciemnych apli, a podłoże do druku jest białe (np. kreda mat 350g czy karton 300g), sugerujemy, tam gdzie jest taka opcja do wyboru, zabezpieczanie druku folią. Zapobiegnie to pękaniu włókien przy cięciu, a krawędzie pozostaną estetyczne.