USZLACHETNIENIA
A. LAKIER WYBIÓRCZY UV
Zaczynając pracę z projektem pamiętaj, że lakier nakładany jest metodą sitodruku przez co posiada pewne ograniczenia techniczne. Wybierając elementy projektu (np. logo, nazwisko), które mają być uszlachetnione lakierem uwzględnij wymagania:
- najmniejszy element nie może być mniejszy niż 0,4mm;
- odstęp między elementami nie mniejszy niż (0,5mm);
- wielkość tekstu nie mniejsza niż 14pkt;
- możliwe jest przesunięcie względem druku o 0,3mm
Uwaga: Na tych samych elementach pracy nie można stosować jednocześnie lakieru wybiórczego UV i hotstampingu. Prosimy o niestosowanie takiego połączenia. Tego rodzaju projekty będą przez nas odrzucane.
B. KOLOR BIAŁY
Jak przygotować plik:
1. W programie do grafiki wektorowej (Corel lub Illustrator) utwórz dokument o pożądanych wymiarach wraz ze spadami po 2mm.
2. Utwórz swój projekt graficzny pamiętając o podstawowych zasadach przygotowania pliku do druku (tryb CMYK, spady, bezpieczne marginesy)
3. Teraz kolej na poddruk kolorem dodatkowym. Utwórz nową warstwę i nazwij ją White. Umieść ją nad warstwą zawierającą projekt CMYK.
4. Następnie skopiuj elementy projektu mające być poddrukowane i wklej w tym samym miejscu na nowej warstwie tak aby zachować spasowanie.
5. Wszystkie elementy do poddruku muszą być w postaci wektorowej. Jeśli w projekcie występują bitmapy należy je obrysować do pożądanego kształtu, a następnie usunąć (bitmapy) z warstwy White. Na warstwie zostają tylko obiekty wektorowe o wypełnieniu i obrysie w jednym kolorze np. (C15/M0/Y0/K0).
6. Aby program RIPujący prawidłowo odróżnił grafikę drukowaną białą farbą należy utworzyć dla niej kolor specjalny White (pisane dużą literą):
- Corel X5: Narzędzia > Edytor palet > z listy rozwijanej wybierz: Palety użytkownika > Niestandardowe kolory dodatkowe > Dodaj kolor > w zakładce Modele wprowadź wartości CMYK np. C15/M0/Y0/K0 > kliknij Dodaj do palety>kliknij Zamknij > wybierz utworzoną przed chwilą próbkę i zmień nazwę na: White (pisane z dużej litery) i w zakładce Traktuj jako, ustaw kolor jako Dodatkowy> kliknij Ok
- Illustrator: Okno > Próbki > Nowa próbka > wpisz nazwę White (pisane z dużej litery) > Typ koloru zmień na Kolor dodatkowy > wprowadź wartości CMYK np. C15/M0/Y0/K0 > kliknij Ok
- InDesign: Okno > Kolor > Próbki > Nowa próbka koloru > wpisz nazwę White (pisane z dużej litery) > Typ koloru zmień na Kolor dodatkowy > wprowadź wartości CMYK np. C15/M0/Y0/K0 > kliknij Ok
7. Gdy utworzyłeś już kolor dodatkowy możesz wypełnić nim wszystkie obiekty przeznaczone do poddrukowania. W tym celu zaznacz obiekty, a następnie z palety Próbki wybierz kolor specjalny White i zadaj go dla wypełnienia i obrysu.
8. Ostatnim krokiem jest dodanie atrybutu Overprint (nadrukuj) dla wypełnienia i obrysu wszystkich obiektów warstwy White.
- Corel: zaznacz obiekt i kliknij prawym przyciskiem myszy > Nadrukuj wypełnienie, Nadrukuj obrys
- Illustrator: Okno > Atrybuty > zaznacz Wypełnienie nadruku, Obrys nadruku
- InDesign: Okno > Wyjście > Atrybuty > zaznacz Nadruk wypełnienia, Nadruk obrysu
Gotowy projekt można zostawić w postaci otwartej CDR lub Ai dzięki czemu nasi weryfikatorzy mają możliwość dokładnego sprawdzenia poprawności przygotowania poddruku.
Pliki zamknięte PDF uznajemy za poprawnie przygotowane oraz sprawdzone przez Państwa i nie otwieramy ich do edycji.
O czym należy pamiętać:
- do poddruku nadaje się tylko grafika wektorowa;
- odradzamy poddruk dla drobnych tekstów i obiektów z uwagi na pasowanie;
- kolor specjalny musi nazywać się dokładnie: White;
- elementy grafiki drukowane białą farbą muszą być w projekcie nad grafiką CMYK i mieć zadany Overprint dla wypełnienia i obrysu;
- dla poddruku zalecane jest wypełnienie jednolite, jednak można wykonać w projekcie; przejścia tonalne lub użyć wartości pośrednich w zakresie 0-100%.
C. TŁOCZENIE
Tłoczenie, podobnie jak lakier wybiórczy UV pozwala na wyróżnienie wybranych elementów projektu. Sam sposób przygotowania plików również jest bardzo podobny. Zaczynając pracę z projektem pamiętaj, że tłoczenie jest procesem, który ma techniczne ograniczenia, dlatego też na gotowej np. wizytówce dopuszczalna jest tolerancja 0,5 mm w spasowaniu z drukiem.
Znaczną część składową ceny stanowi koszt wykonania matrycy tłoczącej, dlatego uwzględniamy to w cenie opcji. Twoje matryce, po pierwszym wykorzystaniu są u nas oznaczane i przechowywane. Można zatem skorzystać z nich wielokrotnie przy późniejszych projektach - nie płacąc już kosztów wykonania matrycy.
Matryc tłoczenia nie można wykorzystać jako matryc do hotstampingu. Maksymalny rozmiar standardowej matrycy tłoczenia to 100x100mm. Wykonanie większej matrycy jest możliwe ale należy zwrócić się z zapytaniem o kalkulację niestandardowego rozmiaru wysyłając wzór tłoczenia jako plik wektorowy na nasz adres mailowy info@drukdlareklamy.pl
Wybierając elementy projektu (np. logo, nazwisko), które mają być wytłoczone uwzględnij wymagania:
tylko grafika wektorowa – nie ma możliwości wykonania matrycy tłoczenia na podstawie grafiki rastrowej;
- minimalna grubość elementu 0,4mm;
- minimalny odstęp między elementami tłoczonymi (światło) 0,75mm;
- minimalny rozmiar fontu podstawowego 12pkt;
- minimalne odstępy między znakami w ozdobnym kroju pisma 0,75mm;
D. HOTSTAMPING
Hotstamping, podobnie jak tłoczenie pozwala na wyróżnienie wybranych elementów projektu. Sam sposób przygotowania plików również jest bardzo podobny.
Wybierając elementy projektu (np. logo, nazwisko), które mają być pokryte folią hot uwzględnij wymagania:
tylko grafika wektorowa – nie ma możliwości wykonania matrycy hotstampingowej na podstawie grafiki rastrowej
- minimalna grubość elementu 0,3mm
- minimalny odstęp między elementami tłoczonymi (światło) 0,75mm
- minimalny rozmiar fontu podstawowego 12pkt
- minimalne odstępy między znakami w ozdobnym kroju pisma 0,75mm
DODATKOWE OPCJE
A. FALCOWANIE I BIGOWANIE
Standardowe falcowanie na 3C lub 3Z dla ulotki 297x210mm to trzy równe łamy po 99mm i względem tych łamów należy równać elementy projektu.
Dla składania innego niż standardowe 3C, 3Z lub V (na pół) wymagamy załączenia do zlecenia pliku poglądowego z zaznaczonym zwymiarowaniem. Minimalna szerokość łamu 70mm. Falcowanie najczęściej wykorzystywane jest przy druku ulotek.
B. DZIURKOWANIE
Miejsce wykonania otworu oznaczamy na pierwszej stronie projektu do druku krzyżykiem wielkości 1mm w kolorze kontrastowym do tła.
Na co zwrócić uwagę:
- oznaczenie dziurki nie może być większe niż 1mm;
- początek dziurki nie może być bliżej niż 3mm od krawędzi;
- dziurka znajdująca się po lewej stronie awersu wyjdzie po stronie prawej rewersu i odwrotnie;
- standardowo wykonujemy otwór o średnicy 4mm.
Jest możliwe wykonanie otworu 3mm, 5mm, 6mm oraz 8mm co należy zaznaczyć dodając stosowną notatkę do zamówienia.
C. PERFORACJA
Standardowo wykonujemy perforację np. na biletach (w pionie lub poziomie) przez całą długość użytku (maksymalnie 350mm długości).
D. NACINANIE NA PLOTERZE
Wykonanie naklejek, zaproszeń czy opakowań o różnych kształtach wymaga dużej precyzji i powtarzalności. Nasz ploter wyposażony jest w optyczny system automatycznego pozycjonowania. System ten koryguje zarówno błędy ułożenia materiału jak i nieliniowości druku. Jednocześnie zapewnia precyzyjne i powtarzalne wycinanie po obrysie naniesionej grafiki.
PERSONALIZACJA
Kilka słów o personalizacji
Opcje personalizacji pozwalają na dodanie indywidualnych elementów na każdej karcie w nakładzie. Umożliwiają naniesienie na karty informacji takich jak np. numery seryjne, imiona i nazwiska, dodatkowe oznaczenia czy też grafiki - różne dla każdej karty w nakładzie. Ma to szczególne znaczenie, kiedy biznes karty mają być użyte jako karty klienta czy też identyfikatory. Nie jest konieczna personalizacja całości nakładu. Personalizacja wydłuża czas realizacji zamówienia na produkt o 3 dni robocze
A. Pasek do podpisu
Na projekcie biznes karty dodatkowo zostaje nadrukowany białą farbą pasek, dzięki czemu na karcie można umieścić odręczne informacje, np. podpis. Podobne rozwiązanie można znaleźć na kartach kredytowych, z tą różnicą, że u nas pasek jest nadrukowany - przy standardowych kartach jest on naklejany, aby można było w tym miejscu swobodnie pisać)
Przykładowy projekt z paskiem do podpisu.
B. Proste dane personalne, numeracja, kody kreskowe
W tym rodzaju personalizacji na projekt nanoszone są proste dane personalizacyjne. Jest to bardzo dobre rozwiązanie jeśli chcemy kolejne karty ponumerować lub zamieścić na nich imiona, nazwiska, adresy, kod kreskowy lub inne podstawowe dane identyfikujące. Personalizacja wykonywana jest na podstawie bazy danych przysyłanej przez klienta.
C. Kody kreskowe
Istnieje możliwość generowania kodów kreskowych w następujących rodzajach: EAN-13, Kod 128, Kod 39. W przypadku innego rodzaju kodu konieczne jest samodzielne wygenerowanie oraz montaż personalizacji na makiecie.
D. Numeracja
W przypadku numeracji kart, wystarczy podać zakres numeracji, np. 0001 - 0500.
E. Dane personalizacyjne na projekcie
Na osobnej, niedrukowalnej warstwie nazwanej PERSONALIZACJA umieść wszelkie teksty, które mają być danymi personalnymi. Wpisz na projekcie dane pierwszego rekordu z bazy, np. pierwszego klienta. Dane te muszą być napisane czcionką o pożądanej wielkości, kolorze i stylu (np. pogrubienie lub pochylenie). Klient określa rodzaj czcionki (którą należy załączyć do zamówienia), pożądaną wielkość, kolor, styl (np. pogrubienie lub pochylenie). W innym przypadku zastosowana zostanie standardowa czcionka Arial (wielkość wg naszego uznania).
Uwaga: Minimalna wielkość czcionki to 5 pkt. Ustalając wielkość czcionki na projekcie musisz wziąć pod uwagę rekordy o największej liczbie znaków.
F. Rozmieszczenie personalizacji
Białe powierzchnie przygotowane pod miejsca, w których mają znaleźć się dane personalne, powinny być większe od umieszczanego tekstu / numeracji / kodu o przynajmniej 2 mm z każdej strony.
G. Grafika, logo, zdjęcia w personalizacji
Ten rodzaj personalizacji umożliwia nadruk dowolnych danych personalizacyjnych takich jak zdjęcia (legitymacje), zróżnicowane grafiki, logotypy, teksty w dowolnej czcionce. Na karty możemy nadrukować zupełnie odmienne elementy. Cała personalizacja wykonywana jest na podstawie arkuszów personalizacyjnych przygotowywanych całkowicie przez klienta.