Zasady druku na PVC

SPECYFIKACJA I OGRANICZENIA DRUKU NA PVC

Druk na tworzywach sztucznych PVC i PP odbywa się na maszynie KBA Genius S 52 UV w technologii bezwodnego druku offsetowego. Materiał PVC jest specyficznym i stosunkowo nowym materiałem w druku offsetowym. Odmienna struktura sprawia, że inaczej niż papier przyjmuje farbę. Z kolei farby stosowane do druku na PVC oraz sama technologia druku wygląda nieco inaczej niż na podłożach tradycyjnych. Stąd zdecydowanie odradzamy wszelkie sugerowanie się kolorystyką prac drukowanych wcześniej na papierze.

Tworzywa sztuczne są trudnym materiałem do druku, dlatego cały czas pracujemy nad tym, aby różnice kolorystyczne były jak najmniejsze. Dbamy aby otrzymali Państwo produkt jak najlepszej jakości i niskiej cenie. Pomimo perfekcyjnego przygotowania maszyny do druku mogą występować różnice kolorystyczne w obrębie tego samego nakładu. Różnice kolorystyczne w nakładzie mierzone spektrofotometrem i mogą sięgać ΔEE = 8.

Ze względu na specyfikę materiału tolerancja obróbki introligatorskiej jest tu nieco większa niż przy klasycznej obróbce papieru. Materiał otrzymywany przez nas od producenta ma większą tolerancję wymiarów, już przed obróbką. Stąd też przy cięciu PVC mogą wystąpić niewielkie różnice.

 

PRZYGOTOWANIE PROJEKTU DO DRUKU NA PVC

Unikaj ciemnych, jednokolorowych teł (np. w kolorze brązowym, fioletowym, granatowym). Z naszego doświadczenia wynika, że najlepsze efekty dają projekty zróżnicowane kolorystycznie.

Czerń w druku UV na PVC uzyskiwana jest inaczej niż przy klasycznym druku offsetowym na papierze. Farba czarna w druku UV mocno kryje podłoże drukowe. Przy czarnych aplach, dla osiągnięcia zadowalającego efektu wizualnego zalecane jest stosowanie 100 % K (czarnego) oraz dodanie po 30 % pozostałych kolorów CMY.

Unikaj w projektach ramek na obrzeżach projektu - mogą one uwidaczniać nieznaczne przesunięcia podczas cięcia.

 

PRZYGOTOWANIE PROJEKTU DO DRUKU NA PODŁOŻU PRZEZROCZYSTYM

Druk na przeźroczystym podłożu umożliwia stworzenie projektu z nowymi walorami estetycznymi, tzn. można zaprojektować elementy przeźroczyste oraz nieprzeźroczyste. Farby CMYK są półtransparentne, więc jeśli chcemy uzyskać nietransparentną powierzchnię w CMYK należy ją poddrukować dodatkową, białą farbą. Poddruk białą farbą nie zapewnia nam jednak pełnej nieprzeźroczystości.

Do poddruku powinno się wybrać barwne elementy, należy natomiast unikać poddruku czarnych lub szarych elementów, a zwłaszcza drobnych tekstów. Obszary nie poddrukowane białą farbą będą transparentne, np. czerwona powierzchnia będzie wyglądać jak czerwony filtr rozpraszający. Tych efektów nie możemy zobaczyć podczas projektowania. Dla lepszego zobrazowania do rzeczywistych próbek drukowanych na przeźroczystym podłożu są dostępne projekty graficzne. pliki do pobrania

Jak przygotować plik:

  1. W programie do grafiki wektorowej (Corel lub Illustrator) utwórz dokument o pożądanych wymiarach wraz ze spadami po 2mm.
  2. Utwórz swój projekt graficzny pamiętając o podstawowych zasadach przygotowania pliku do druku (tryb CMYK, spady, bezpieczne marginesy)

  3. Teraz kolej na poddruk kolorem dodatkowym. Utwórz nową warstwę i nazwij ją White. Umieść ją nad warstwą zawierającą projekt CMYK. Następnie skopiuj elementy projektu mające być poddrukowane i wklej w tym samym miejscu na nowej warstwie tak aby zachować spasowanie.

  4. Wszystkie elementy do poddruku muszą być w postaci wektorowej. Jeśli w projekcie występują bitmapy należy je obrysować do pożądanego kształtu, a następnie usunąć (bitmapy) z warstwy White. Na warstwie zostają tylko obiekty wektorowe o wypełnieniu i obrysie w jednym kolorze np. (C15/M0/Y0/K0)

Jeśli wykonanie dalszych kroków będzie przysparzało trudności zalecamy pozostawienie projektu w takiej postaci i zapis jako plik otwarty CDR lub Ai.

Aby program RIPujący prawidłowo odróżnił grafikę drukowaną białą farbą należy utworzyć dla niej kolor specjalny. W tym celu należy zaznaczyć wszystkie obiekty warstwy White, a następnie zadać dla wypełnienia i obrysu nowy kolor specjalny o nazwie White (pisane dużą literą) Więcej informacji na temat tworzenia koloru dodatkowego w Pomocy programu graficznego.

  1. Ostatnim krokiem jest dodanie atrybutu Overprint (nadrukuj) dla wypełnienia i obrysu wszystkich obiektów warstwy White. Więcej informacji na temat atrybutu Overprint w Pomocy programu graficznego.

  2. Gotowy projekt można zostawić w postaci otwartej CDR lub Ai dzięki czemu nasi weryfikatorzy mają możliwość dokładnego sprawdzenia poprawności przygotowania poddruku. Pliki zamknięte PDF uznajemy za poprawnie przygotowane oraz sprawdzone przez Państwa i nie otwieramy ich do edycji.

 
 
 
O czym należy pamiętać:
 
  1. do poddruku nadaje się tylko grafika wektorowa;

  2. odradzamy poddruk dla drobnych tekstów i obiektów z uwagi na pasowanie;

  3. kolor specjalny musi nazywać się dokładnie: White;

  4. elementy grafiki drukowane białą farbą muszą być w projekcie nad grafiką CMYK i mieć zadany Overprint dla wypełnienia i obrysu;

  5. dla poddruku zalecane jest wypełnienie jednolite, jednak można wykonać w projekcie przejścia tonalne lub użyć wartości pośrednich w zakresie 0-100%;

  6. warto skorzystać z wzornika podłoży przezroczystych.

 

Pobierz przykładowy projekt:

 

PERSONALIZACJA

Rodzaj tworzywa z którego są wykonane produkty plastikowe ogranicza możliwości ich personalizacji, nie jest możliwa numeracja czy zadruk kart w typowych drukarkach do personalizacji kart kredytowych (np. drukarkach sublimacyjnych). Wybrane produkty PVC z naszej oferty personalizujemy we własnym zakresie, używając do tego plotera Mimaki UJF-3042.

Na tworzywach sztucznych można pisać markerami do płyt CD. Jeśli chcesz aby na kartach umieszczane były podpisy wykonywane np. długopisem zalecamy skorzystanie z opcji personalizacyjnej paska do podpisu.


 

2016 © DRUKDLAREKLAMY.PL